NSB Ø2 type1

NSB litra Ø2 type1

Bunntømmingsvogn

På 1950-tallet ble det bygget et stort antall slike vogner på gamle vognunderstell. Detaljer ved utseendet ble dermed svært ulikt fra vogn til vogn, men selve vognkassen var standard.

Vognene ble brukt til transport av grus og pukk for baneavdelingen. Vognene var et stort framskritt i forhold til de gamle grusvognene hvor grusen måtte spas ut for hånd. Nå kunne man bare åpnet lukene, og innholdet rant ned på hver side av skinnegangen.

Flere Ø2-vogner er bevart på Krøderbanen. Noen få står som utstilling, men de fleste er i aktiv bruk ved baneavdelingen og frakter grus fra Kløftefoss og ut på hele Krøderbanen. Dette var måten man gjorde slikt på i «gamle dager» men Krøderbanen med ballast av grus er ganske enestående som museumsbane i Europa.

Vår modell av Ø2-vognen er en vogn med trykkluftbremser, skrubremse og gelender rundt bremseplattformen. Modellen er svært forbildelik, men krever en del tålmodig byggearbeide for å bli en perfekt modell. Den egner seg ikke som førstegangs byggesett av messingmodell.

Bestilling:

SM 1-006 – NSB bunntømmingsvogn litra Ø2 type1. Kr. 500,00

NSB To type 1

t01NSB To1 type1

Boggi plattformvogn med staker (1904). Disse ble bl.a. levert til byggingen av Bergensbanen i 1904. Dette er første generasjon boggi stakevogner. Senere kom bl.a. To3 og To4. Modellen har detaljert understell med alle tverrbjelker samt planker i bunnen på undersiden. Denne vognen tåler å bli vist frem opp-ned!

Bestilling:

SM 1 – 019 To type 1 kr.600,00

NSB Hv2 type 1

NSB litra Hv2 type1 kjøle og varmevogn.

Kjøle- og varmevogn.De første kjøle- og varmevognene ble bygget fra 1890. Vognene var hvitmalte, hadde isolerte vegger, ovn innvendig eller under vognen, og takluker for ispåfylling om sommeren.
Vårt forbilde ble bygget etter hovedtegning 403 fra 1898. Vognene var spesielle ved at lastedørene var plassert helt mot enden av vognen. De ytre mål tilsvarte standardtvognene av type G3. Vognene hadde to rom – ett lagerrom og ett inngangsrom med lastedører. Tilsammen ble det i årene 1898-1903 bygget 16 vogner litra Hv type3. Litra ble i 1936 endret til Hv2 type 1. Mot slutten av 1940-tallet ble vogntypen etterhvert erstattet av større vogner. I 1956 var alle utrangert. Norsk Jernbaneklubb har imidlertid både en understilling og en vognkasse, slik at med tiden skal en vogn av denne typen ble restaurert og kunne vises for publikum.
Bestilling:
SM 1-011 – NSB kjøle- og varmevogn Hv2 type 1 Kr.600,00
Kjøle- og varmevogn.

NSB litra Gfo2 type 1 og type 3

godsvogn_boggiNSB litra Gfo2 type3

Lukket godsvogn med konduktør-avdeling og boggier.

Vogntypen ble produsert i tre utgaver, type 1 med én dør på hver side (1904), type 2 med 2 dører på hver side og type 3 med to dører og 0,5m lengre konduktørrom. De ble brukt som konduktørvogner i godstog over hele landet.

SM leverer Gfo2 type 1 og 3. Alle typene har vært brukt i periodene opp på 70-tallet. Vognene leveres i utgave etter 1955, dvs. med hylsebuffere, forsterkning på dørene og med trykkluftslanger. Dekalene er for plateskilt. SM vil senere komme med vognene i utgaver med malte påskrifter og støpejernskilt.

SM 1-025P – NSB boggi godsvogn med konduktøravd. litra Gfo2 type 1  Nå i Salg  kr. 800,00

SM 1-026P – NSB boggigodsvogn med konduktøravd. litra Gfo2 type 3  Nå i Salg  kr. 800,00

Grå versjon slik den var før krigen
Grå versjon slik den var før krigen
Rød etterkrigsvariant
Rød etterkrigsvariant

Prototype av styrevogn BS66 klar

Vi har fått en prototype av styrevogna til type 66 og føler vi har funnet en løsning på front, understell og boggier. Styrevogna er komplett med understell, boggier, ploger, bufferbjelke og forslag til løsning på frontpartiet. Dermed har vi laget et komplett sett og er klar for å gå mer i detaljer i produksjonen.

Alle 3 vognene er nå laget som prototyper
Fronten begynner å ta form..
Plogskjær og boggier er montert

BESTILL DITT EKSEMPLAR AV BM 92 NÅ!

Messingmodeller sender nå NSB type 92 til produksjon, og tar i mot bestillinger allerede nå. Du kan velge mellom motorvogn BM 92 og

  • vanlig styrevogn BS 92,
  • styrevogn BFS 92 med reisegodsavdeling eller
  • styrevogn BDFS 92 med post-og reisegodsavdeling.

Leveres komplett med dekaler. Det eneste du trenger er et passende understell. Se her for mer info »

Få deler – enkel montering! Pris kr. 2500,- for motorvogn og styrevogn.

Modellen er utgått fra sortimentet.

Detaljer BM 92 og BDFS 92

Motorvogn BM 92 og postvogn BDFS 92 montert på Fleichmann 4415 understell

Nyhet: NSB type 70

Messingmodeller har gleden av å tilby et komplett byggesett av NSB type 70, bestående av 4 vognkasser i etset messing, understell, fronter, endeparti og innredning i støpt resin. Leveres med tørrdekaler. De støpte delene er basert på originaler fra Modelleffekt som hadde planer om å lansere modellen for en del år siden. De etsede delene er konstruert på nytt etter originale tegninger. Type 70 ble levert i 3 serier på 90-tallet, og Messingmodeller vil levere alle typene med dekaler til både NSB nyrød, Agenda og nyeste design slik de fremstår i dag.

Byggesettet er komplett med vognsider, innredning og understellsdetaljer.

Etseplaten til motorvogn type 70b

Type 70 har trafikkert på Vestfoldbanen, Dovrebanen, Flåmsbana og Østfoldbanen siden leveransen på 90-tallet.
Modellen er ikke lenger tilgjengelig for salg.

Første prototype av El 5 klar

Vi har fått første prototype av El 5. Som vanlig er det mye som gjenstår, men vi er i gang! Prototypen vil bli vist frem på messene i Bergen  8-9. oktober og Larvik 29-30. oktober.

Veivstenger og boggioppheng fra etseplate

Boggi montert med hjul, blindaksel og veivstenger

Mye gjenstår og feil må justeres, men et inntrykk av resultatet kan man få

Boggi i den ene enden prøvemontert

Prototypen til BM 66 klar

Vi har montert første prototype og notert oss en rekke punkter med forbedringer. Men den er vanskeligere å utvikle enn vi har trodd. Den er derfor satt noe på vent.

Frontparti BM 66 første prototype

Bakparti BM 66 første prototype

Første etseplate til BM 66 klar!

Vi har nettopp fått den første prøven på BM 66. Mye må selvfølgelig rettes her, men resultatet ser lovende ut. En utfordring er alle naglene og andre detaljer som krever presisjon i etsingen. Vi regner med å få loddet sammen en prototype om kort tid.

Mange nagler og detajer…

Detaljbilde