NSB Kassevogn L4 type 3/Elo

Vi har nå L4 type 3 klar.Byggesettene inneholder alle nødvendige deler for å bygge modellen, som støpedeler, hjul, messingtråd og dekaler.

SM1-023P L4/Elo width=
SM1-023 L4/Elo kassevogn har vært i sortimentet tidligere, men er nå tegnet om og forbedret med bl. a mer realistisk bremseplattform.

Pris kr. 600,00

SM1-024P Lt4  width=
SM1-024 Lt4/ Kull- og flisvogn ombygd fra L4 kassevogner. (Bildet viser en prototype)

Pris kr. 700,00

NSB anskaffet fra 1936 en ny kassevogn, litra L4 type 3. Vognen har en akselavstand på 5,0m, og 15t akseltrykk. Fram til 1953 ble det bygget 470 slike vogner. Vogntypen var i drift hos NSB langt utpå 80-tallet. I 1982 var fortsatt 119 vogner innrullert i NSB sine lister, mens det i 1990 kun var 5 igjen.

De første vognene fikk nummer i det distriktet de gikk. Men i 1942 ble de omnummerert til nummerserien 50000-50469. På 60-tallet fikk vognene internasjonal litra .Elo 511 0 000-371. Etter revisjon av UIC litraen på begynnelsen av 80 tallet litra Ekklo 515 6, men det er usikkert om noen vogner fikk denne litraen påmalt.

I midten av 50-tallet ble 30 vogner bygget om til transport av trekull, men ble etter hvert ble de brukt til flis transport. Ytterligere 30 vogner ble bygget om på 60-tallet.

Også på 60 tallet ble 50 av vognene bygget om til Gl4 type 1.

Det er bevart to slike vogner for ettertiden. Jernbanemuseet på Hamar er en slik vogn med fallbrekk, mens NJK har en med bremsplattform.

En sped begynnelse

Første prototype av type 66

Vi har laget en grov prototype av type 66. Dette er bare en sped begynnelse, men vi har i hvert fall kommet i gang. Registrer deg på vårt nyhetsbrev eller følge med på disse sidene for oppdatert info.

Etseplate prototype 1 av type 66

 

Motorvogn type 66

Vi jobber med å lage et 3-vogners motorvognssett av type 66 som gikk på norske spor på 50- 60- og 70-tallet og vil passe godt på norske Mj-anlegg. Motorvognen er motorisert og vil bli laget komplett med understell og drivverk. Prototypene vil bli presentert etter hvert som de blir klare.

Meld deg på vårt nyhetsbrev eller følg med for mer info!

Lokomotiv El 5 driftsutgave

Modernisert El 5 i godstog. Foto: Rolf Burud

Vi jobber med å få konstruert et messingbyggesett av NSB lokomotiv type El 5 som gikk på norske spor på 50- 60- og 70-tallet og vil passe godt på norske Mj-anlegg. Loket er tenkt levert komplett med understell og drivverk. Vi vil lage den versjonen som ble modernisert med nye pantografer, rørsystem på sidene, nye plogskjær og fjernet dør og rekkverk i front. Trolig vil det komme varianter med flere loknummer (som er etset i lokkassen), ulik de som finnes på markedet fra tidligere. Vi vil kanskje lage et svært begrenset antall El 5b kun for de som forhåndsbestiller. De første prototypene er allerede klare, men vi mangler noen gode løsninger på drivverket – og støpedeler. Det er en stor jobb!

Meld deg på vårt nyhetsbrev eller følg med for mer info!

Alternativt understell til Type 92

For de som ikke har mulighet for å anskaffe understell til Type 92, kan vi anbefale å kjøpe 2 stk B7-vogner fra NMJ og benytte understell, boggier og seter fra disse da de er identiske med type 92. Til motorboggi kan da anbefales 2001001-A-DG-morotdrive H0 fra Halling som tilpasses B7-understellet. Vi vil støpe opp et par sett med deler fra Pendolino-settet for de som benytter B7-varianten.

Halling motorboggi
Halling motorboggi som passer til BM 92
B7 understell som passer til type 92
B7 understell som passer til BM 92

 

Prototype av BM 92 klar

Prototypen av motorvogna BM 92 er nå klar. Vi har jobbet med detaljene, og resultatet ser lovende ut. Deler av takoppbygget vil være basert på deler fra Pendolino-settet.

Prototype av BM 92
Prototype av BM 92
Detaljer takoppbygg bm 92
Detaljer takoppbygg bm 92
Detaljer understell bm 92
Detaljer understell bm 92
Deatljer understell bm 92
Deatljer understell bm 92

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Status type 92

En prototype av motorvogna BM 92 er nå klar, og vi jobber med justeringene. Resultatet ser bra ut. Det blir mange detaljer på byggesettet! Vi vil montere prototypene på understell og legge ut bilder her i løpet av første kvartal 2011.

Status type 72

Vi har besluttet å lage vognkassene selvbæende i messing og ikke basert på løse sider som limes på eksisterende vognkasse i plast. I tillegg vil vi støpe frontene slik at de blir mer forbilledlige og korrekte, og ikke minst lettere å bygge.

Ferdigstilling vil derfor trolig ikke skje før i siste kvartal av 2011. Vi beklager forsinkelsen, men håper den blir verdt å vente på.

Motorvogn Type 93

Vi jobber med å få laget et ombyggingssett av Brawa type DB Talent 643/644 til NSB type 93. Settet vil inneholde vognsider, ploger, plogskjær og takoppbygg i messing, som skal limes på eksisterende modell. Passende understell vil være disse (alle fra Brawa):

Best. nr DC Best. nr AC Beskrivelse Kommentarer
44000 44001 3-vogns Understell må forlenges
44008 44009 2-vogns Understell må forlenges
44010,44012 44011,44013 3-vogns Understell må forlenges
44018 44019 2-vogns Understell må forlenges
44022,44024 44023,44025 4-vogns Understell ok, Ploger kan benyttes
44026,44028,44030,44032 44027,44029,44031,44033 3-vogns Understell må forlenges
44038,44040,44042,44044 44039,44041,44043,44045 4-vogns Understell ok, Ploger kan benyttes
44050,44052,44054 44051,44053,44055 3-vogns Understell ok
44056,44058 44057,44059 3-vogns Understell ok, ploger kan benyttes
44060,44062 44061,44063 4-vogns Understell ok, ploger kan benyttes

Nyheter 2011

På disse sidene vil du finne byggesett til motorvogner med drivverk, og byggesett basert på ferdigproduserte understell.

(Bilder kommer)

Nyhet 2011

Info om modellen vil bli lansert i løpet av 2011 og blir levert komplett med understell og drivverk.

bs92 prototype 1

BM / BS 92

2-vogners dieselmotorvogner som trafikkerer i Trøndelag. Modellen baseres på understell fra Pendolino BR 610 DB type VT 610 (Fleischmann nr.4415 eller 4418, Roco nr. 69011 eller 69015, Märklin nr.3476, 34761 eller 37761) Dekaler for gammel og ny design vil også bli tilbudt. Vi vil også lage sett med styrevogner av typen BFS og BDFS i etterkant.

mpk20100930_0238

Type 72

Elektriske 4-vogners lokaltog som trafikkerer på østlandet og på Jærbanen. Modellen baseres på understell fra BR 423 S-Bahn (Roco nr. 63052 63050 eller 63046). Dekaler for alle 4 designvarianter vil også tilbys.