NB! Dette produktet selges ikke lenger via Messingmodeller. Bestilling gjøres via Scandinavian Miniatures direkte.
Her presenterer vi noen prototypebilder av en liten nyhet som snart kommer.
SM venter nå på de siste støpedelene før GF3 type 2 fra Ofotbanen kan komme på markedet. Modellen kommer i to utgaver, 1904 og 1955.
1904-utgaven kommer med fullt understell, dvs. Westinghouse bremsesystem med sylinder og alle overføringsdelene for bremsene. Likeledes vil den få korrekte bremseslanger. Gf3 type 2 hadde oljelampebelysning. Lampehatter av riktig type følger med denne utgaven. Det følger med stige til taket for oljepåfylling.
1955-utgaven har det samme bremsesystemet som den tidlige utgaven. Men den har ikke lenger oljelampehatter på taket. Det følger med moderne sikkerhetsstige (et vinkeltrinn). Det fø ;lger med to endeplattformer slik at modellbyggeren kan velge ende med eller uten vindu i endedøren. Vi har nemlig ikke sikker dokumentasjon på dette. Kanskje bygge en variant av hver?
Krødernbanen har tatt vare på en Gf3 type 2. Den er restaurert i opprinnelig utførelse, dvs. godsvogngrå med støpejernskilt. Men den har ikke hatter for oljelamper eller stige. NJKs vogn var forøvrig ombygd til CF type 4 fra 1915 til etter krigen. Kanskje kommer den som modell også?
Les litt info om Krøderbanens bevarte Gf3-vogn her


