Status teakvogner type 65

Mellom- og styrevognene i teak av type 65 nærmer seg nå endelig ferdigstillelse. BFS 65 type 3 blir første styrevogn ut, og forhåpentlig siste prototype vil ankomme rett etter sommeren. Siden mange har forhåndsbetalt for akkurat denne vil vi lage denne eksklusivt kun for de som forhåndsbestiller. Alle som har forhåndsbetalt vil få melding når vognene settes i produksjon. Da vil det ikke lenger være mulig å bestille BFS 65 type 3.

De øvrige utgavene vil bli solgt på vanlig måte, og settes i produksjon fortløpende etter at BFS 65 type 3 er sendt ut.

Alle utgavene har ulik lengde og utforming og vil passe godt sammen med mellomvogn B 65.

CF/BF3 og BFV1 i 5 varianter, Gfo i 2!

Vi har nå mottatt første sending av alle variantene av CF/BF3 type 1,2 og 3 i gammel variant (1954-57) og BF3 type 4/BFV1 i ny variant (1968-). Dette er ombygningssett i nysølv for ombygging av Rocos «Donnerbuchsen» til norsk utgave. GFo type 1 (med én dør) og GFo type 3 (med to dører) er også på lager. Alle modellene leveres nå med interiører og dekaler! Bestill i nettbutikken, vi blir fort utsolgt!

NB! Modellene selges fra 2016 via //www.scandinavianminiatures.com

Nye ombygningsett til Lima`s B3 vogner

Vi har laget en ny serie til Limas B3-serie

SM 4-020 NSB WLAo Sovevogn 1939 modell kr.350,00
SM 4-021 NSB WLB type 4 kr.350,00
SM 4-022 NSB BF10 type 2 orginal kr.350,00
Settene leveres med dekaler.

Følgende sett er nå på lager igjen.

SM 4-002 NSB Eo/R1 restaurantvogn m/dekal kr.350,00
SM 4-005 NSB B2 m/dekal kr.350,00
SM 4-007 NSB B9 turist vogn m/dekal kr.350,00
SM 4-008 NSB B10 kupevogn m/dekal kr.350,00
SM 4-009 NSB BF10 kupe-konduktør m/dekal kr.350,00
SM 4-010 NSB DF37 post-koduktør m/dekal kr.350,00
SM 4-011 NSB AB10 1-2kl kupevogn m/dekal kr.350,00

Enkelte sett leveres også med tak, da vi er på jakt etter ny leverandør, har vi kun få tak igjen nå.

BF 13 prototyp og nye byggesett

SM er endelig ferdig med utviklingen av den nye serien med ombyggingssett til Lima Lima B3 og B5 vogner. I denne omgang kommer vi ut med hele 9 nye ombyggingssett, samt gjennutgivelse av ett annet.

9999997
I denne omgang kommer SM ut med følgende vogner.

  1. BF 13 Type 2/BCF 13 UTSOLGT
  2. BF 14
  3. B 2
  4. B 3 Type 3
  5. B 4 UTSOLGT
  6. B 9
  7. B10
  8. BF10 type 1
  9. DF 37
  10. R1

 

Priser , se stykklisten.

9999998
Bilde av prøvene på R1, B10 og BF 10.

CB1 salongvogn

SM 4-013
NSB Salongvogn Litra CB1
Foto: Erland Rasten
Historikk
NSB Salongvogn litra CB 1
På midten av 80-tallet var behovet for AB vognene redusert. To vogner ble da bygget om til salongvogner. Den åpne annenklasses avdelingen ble fjernet, og erstattet av en salongavdeling. De gamle førsteklassekupene ble degradert til annenklasses. Vognene ble utstyrt med serveringsautomater og kunne dermed yte tjenesten med enkel servering. Vognene fikk da litra BC1, men denne ble forandret da dette er litraen for liggevogner i utlandet.
Noen år senere ble ytterligere 8 vogner bygget om. Vognene ble satt inn i nattogene, samt i en periode togene på Raumabanen. Etter at vogner av Type 7 ble satt inn i nattogene forsvant mange av CB1 vognene fra NSB sine lister. En del fikk ett nytt liv i GM gruppen, men NSB har fortsatt denne vogntypen i drift.

FVDE «finke» strømaggregatsvogn

finke

NSB FINKEVOGN VOGN litra Fde 19004-19011

I jernbanens første tid manglet vognene oppvarming. De reisende måtte selv ta med seg klær for å holde varmen. Etter kort tid ble det vanlig å sette inn varmtvannsbeholdere og ovner inn i vognene. Dette var forbeholdt reisende på 1. og 2. klasse.
NSB forbedret oppvarmingsmulighetene, og man startet opp med å bruke damp fra lokomotivet eller en dampfinke vogn. Denne varmet opp damp som ble ført inn i radiatorer i vognene. Etter at elektrifiseringen startet på 20-tallet, begynte man med elektrisk oppvarming. Denne krevde mindre vedlikehold enn dampoppvarming. Så NSB fikk to typer oppvarming av vognene. Dette medførte fordyrende og tekniske problemer for driften. Vogndisposisjon ble mer komplisert.
NSB ønsket å kun benytte elektrisk oppvarming på alle strekninger, og i 1958 kom de to første generatorvognene. Disse var ikke vellykkede, og i 1965 ble motorer til en generatorvogn bestilt. Det skulle ha kapasitet til et 10-vogners nattog. Siden det ikke var behov for slik kapasitet under hele reisen, ble det satt inn to like generatorer. Vognen fikk også et betjeningsrom.
Den første vognen, 19004, ble bygget av NSB Verksted Grorud, og ble ferdig i 1966. Etter prøvning av denne vognen på ettervinteren 1966, ble det bestilt inn utstyr til 7 vogner til. Disse vognene 19005-19011, ble bygget på NSB Verksted Hamar. Noen av disse ble satt i drift før vinteren 1966/1967. Ved ruteendringen i mai 1967, ble det slutt på dampoppvarming hos NSB. Vognene kan kun varme opp norske vogner, da generatoren leverer 31Hz under full belastning. Dette er ikke noe problem for NSB vogner, som er uavhengig av frekvensen.
Vognene var bygget opp på understell fra G4 vogner bygget i 1930-1932. Vognene fikk ny overdel i stål, og overgang i endene. Vognene ble malt opp i NSB gammeldesign, og i 1970 fikk de ny litra, FVde, men beholdt nummeret. To vogner ble modernisert på 90-tallet og fikk nye farger. For mer informasjon, se i PS 64 1990.
Kilde: PS 64, Div NLM, samt diverse siden sist i PS.
Bestilling:
SM 3-004 NSB FVde kr. 750,00.

NSB R1

NSB R1 Spisevogn – Stålvogn
Spisevogn fra 1950talls generasjon.

Etsede nysølv for ombygging av Lima`s B3 vogner.

Bestilling:

SM 4-002 NSB R1 med tak og dekaler kr. 495,00